Tussen de mensen in Mozambique - Reisverslag uit Bilene, Mozambique van Familie Jong - WaarBenJij.nu Tussen de mensen in Mozambique - Reisverslag uit Bilene, Mozambique van Familie Jong - WaarBenJij.nu

Tussen de mensen in Mozambique

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Familie Jong

15 Augustus 2014 | Mozambique, Bilene

Op weg naar Barra lodge zagen we hoe arm Mozambique is. We zagen mensen vanuit dorpjes met grote emmers naar de waterput lopen om water te halen. Het is best moeilijk om te zien hoe die mensen amper eten hebben terwijl wij gewoon eten weggooien omdat we genoeg hebben. Maar door hier heen te komen zorgen we wel voor geld en werk voor de locale bevolking, die gedachte vrolijkt je toch wel op.
Neem bijvoorbeeld de barman, die woonde in het dorpje dat we bezochten met de village tour. Hij is een arme man uit een dorpje met armoedige hutjes. Je zou dat niet denken als je hem achter de bar bier ziet tappen.
Tijdens de village tour gingen we een lokaal dorpje bezoeken met een gids die Engels sprak. We hebben heel veel volwassenen en kinderen, aan wie we loomarmbandjes uitdeelden, gezien. Toen we in het dorpje aankwamen stelde onze gids ons voor aan zijn “ooms”. Een van die ooms liep de hele tijd met ons mee en zei bij bijna iedereen uit dat dorpje dat het zijn “familie” was. (Soms geloofden wij hem niet helemaal .)
Maar fijn, die oom klom voor ons in een boom om een kokosnoot te plukken, die wij op mochten eten en drinken nadat onze gids hem had gekraakt. Na één kokosnoot vonden wij het wel weer genoeg, dus gaven we de rest van de kokosnoten aan de mensen die daar woonden. We zagen verschillende “vrouwen “(soms meisjes van mijn leeftijd) die aan het koken waren. De meeste waren cassave aan het raspen of rijst aan het stampen. Ze eten daar vooral cassave en weinig rijst. Ze eten de hele dag door cassave. Door de eenzijdige voeding waren daar ook kinderen met opgezette buikjes.
Aan het eind vroegen we of we nog even naar de school mochten. Ze hadden daar net twee weken vakantie dus de school was uitgestorven. De klaslokalen zagen er erg kil uit, er hing een krijtbord aan de muur, voor de rest hing er helemaal niks. Geen poster, geen landkaart en geen schilderij, helemaal niks. Ze zaten met zo’n 60 a 70 kinderen in een lokaal.
Na een ritje in de laadbak van een pick-up( ja, dat doen ze daar allemaal) waren we terug bij onze lodge. We vonden het leuk om ook wat cultuur van Mozambique te hebben gezien in plaats van alleen maar strand en zee.

• 22 Augustus 2014 - 20:32

Riny Van Zijl:

Hoi Iris,

Een mooi verhaal van jou
    Wat een groot verschil of je hier of daar geboren wordt