Soweto en Blyde rivier - Reisverslag uit Blyde, Zuid-Afrika van Familie Jong - WaarBenJij.nu Soweto en Blyde rivier - Reisverslag uit Blyde, Zuid-Afrika van Familie Jong - WaarBenJij.nu

Soweto en Blyde rivier

Door: Antoinette

Blijf op de hoogte en volg Familie Jong

03 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Blyde

Soweto en Blyde Rivier

Na een zeer voorspoedige reis belandden we in de avond in Johannesburg. Al meteen viel het op dat het flink koud aanvoelde, we waren ook niets meer gewend na al die warme dagen in Nederland.
Gelukkig had het Guest House een lekker dik dekbed, maar we moesten al weer vroeg op voor de fietstocht door Soweto. Onze gidsen leidden ons door de wijk Meadow, langs middenklasse woningen maar ook door een echte sloppenwijk en een hostel, waar voornamelijk buitenlanders wonen die op zoek zijn naar werk. Ook bezochten we winkels, waar je achter tralies kon bestellen en een heuse Pick and Pay, wat gebracht werd als een nieuwe uitvinding. Voor het winkelcentrum zat ( oude mensen) en stond ( jongeren) een lange rij, nee niet te wachten voor de lotto, maar om hun maandelijkse uitkering op te nemen. Het was ten slotte de eerste van de maand.
Onderweg kregen we een soort oliebol met zoute snoek te eten en later een “sandwich”met hamburger, patat, ham en een lekkere saus, een echte caloriebom.
Het fietsen ging goed al zaten er steile stukken bij. Af en toe op de stoep, tegen het verkeer in langs het monument van de studentenopstand en een huis van Mandela, naar een villa van de Clerck en de luxueuze woning van Winnie Mandela. Een beroemde straat met 2 nobel prijswinnaars. In de verte zagen we de bekende koeltorens met tekeningen staan.
Nadat we onze Toyota Hillux hadden opgehaald, mochten we zelf de rondweg ( 4 baans) terug rijden naar het hotel. Die avond aten we buffet in een heus nep kasteel, waar het een drukte van belang was.
Weer vroeg op om naar de Blyde rivier Canyon te gaan, een lange rit , maar zeker het laatste stuk door een prachtig landschap. De camping was keurig verzorgd, met op elk plekje een mooie vuurplaats, zodat we ons zelf een beetje konden warm houden, totdat het bedtijd ( 9 uur )was. Het opzetten van de tentjes op het dak is zo gebeurd. Ook is de auto heel praktisch ingericht met allerlei kampeerspullen maar ook met van alles om jezelf te bevrijden uit modder, water of wat dan ook.
Zondag ochtend schrokken Iris en ik ons kapot, ineens kwam er een grote mannetjes baviaan aan rennen, die in één gris onze hele zak met aardappels jatte. Hij zat het heerlijk op te’peuzelen in de bosjes. Later hoorden we van de opzichter dat hij toeslaat als de man ( onze Ron) er niet bij is, maar het gelukkig wel aan zijn vrouwtjes en de kinderen geeft.
Vanaf de camping hebben we een prachtige wandeling gemaakt, langs de Rondavels naar een riviertje en via veel klauterwerk langs en door de rivier ook weer terug. S middags verkenden we het landchap , en zijn nog bij God’s window en de potholes geweest.